Al een maand in het mooie Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Regeer - WaarBenJij.nu Al een maand in het mooie Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Regeer - WaarBenJij.nu

Al een maand in het mooie Su

Door: Samantha Regeer

Blijf op de hoogte en volg Samantha

10 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Maandag zat ik hier alweer aan maand. De tijd vliegt hier echt voorbij en dat komt echt omdat ik het hier zo naar m'n zin heb. Elke dag is weer fantastisch en het loopt nooit zoals je dat van te voren in je hoofd had. Stage was weer erg leuk want vorige week vrijdag was het Holi Phagwa, een Hindoestaans feest. Omdat wij stage lopen in een Hindoestaans kinderhuis werd dit natuurlijk groots gevierd. Als ik mijn research goed heb gedaan is het een combinatie van een lentefeest, een feest van een overwinning van het goede op het kwade en een nieuwjaarsfeest. Een lentefeest omdat de zon op de evenaar staat en de aarde helt waardoor dit deel wordt opgewarmd. Voor de natuur betekend dit meer bloei en leven. In de hele maand wordt er door een volksgemeente droog en brandbaar plantaardig materiaal verzameld. Voorafgaand aan de Holi houden Hindoes tijdens de volle maan een ceremonie. Hierbij wordt het 'kwade' verbrand, dus een overwinning van het goede op het kwade. Tijdens de Holi zelf strooien de Hindoes met gekleurd poeder. Het gekleurde feest van het voorjaar gaat van start! Men wenst elkaar bij dit feest 'Subh Holi' toe, wat wil zeggen 'Gelukkig Nieuwjaar', een Nieuwjaarsfeest dus. Doordat iedereen elkaar met kleurpoeder bestrooid wordt er symbolisch uitgedrukt dat iedereen gelijk is. Er wordt geen onderscheidt gemaakt tussen rangen en standen, armoede en rijkdom. Deze gedachte achter het feest vind ik ook erg mooi! Zo, interessant cultuurlesje toch?

Donderdag zijn we dus met de kinderen naar een grote tent geweest waar alvast een feestje was voor Holi Phagwa. Hier aangekomen werden we vriendelijke begroet door twee vrouwen, de organisatoren van het evenement. Ze vonden het erg leuk dat wij als Nederlandse stagiaires mee waren gekomen. De kinderen mochten schaafijs halen en uiteraard konden wij niet achterblijven. De ijsman gaf ons een flinke dosis siroop want hij vond ons wel erg interessant. We verwachtten een soort slush puppie smaak, maar het was juist helemaal niet zoet. Het smaakte een beetje naar vanille en was best lekker. Schaafijs is trouwens precies zoals de naam het al zegt. Er wordt ijs van een groot ijsblok geschraapt en daar overheen wordt siroop gegoten. Vrijwel hierna mochten de kinderen gaan eten en uiteraard kregen wij ook een bord voorgeschoteld. Het was een heerlijke roti en voor het eerst hebben we met onze handen gegeten. Dat is echt een feestje, dat moeten we in Nederland ook maar eens gaan introduceren haha. Tijdens het eten moest een man toch nog even aan ons kwijt dat hij toch wel even met deze mooie Hollandse meiden moest kletsen. Even later riep een andere man 'I love you' naar me, hij wilde namelijk wel met mij trouwen. Wat later kreeg ook Sharon dit te horen. De hele dag hadden we ook een dronken vent achter ons aanlopen. De alcohollucht was van een paar meter ver uit z'n mond te ruiken en hij gebruikte de kinderen om in onze buurt te komen, erg jammer.. Maar goed aan aandacht geen gebrek, maar of we daar nu zo blij mee moeten zijn ;) we kunnen er wel om lachen! De rest van de dag hebben we met de kinderen gedanst en ze hebben echt veel plezier gehad. Ze vonden onze fotocamera's ook erg interessant. Het resultaat? Een prachtige foto- en filmreportage van die lieve snoetjes. Ze hebben ondertussen echt m'n hart gestolen en ik moet er niet aan denken om ze hier straks achter te laten. 's Avonds gingen we met de bus terug naar het kinderhuis. Hier hebben we lekker gegeten, alweer haha.. Je hoeft hier echt geen honger te lijden en het is ook allemaal zó lekker! Tijdens het eten was er nog een groep mensen wat muziek kwam maken en later moesten 'de juffies' natuurlijk even meedoen. Nou graag! Met die kindjes dansen is echt geen straf. Het was echt een top dag!

Vrijdag was het dan echt Holi Phagwa. We waren eerst van plan om nog even naar stage te gaan, maar er was de hele nacht een feestje vlak naast onze deur waardoor we maar 1 á 2 uur geslapen hadden. Kortom, we waren echt kapot en zijn niet meer gegaan. We besloten om nog maar even een dutje te doen zodat we 's middags fit zouden zijn voor het grote feest in de stad. Op het Onafhankelijkheidsplein hadden we met 3 andere meiden afgesproken, die we al eerder bij de poolparty hadden ontmoet. We werden door hen meteen bekogeld met verschillende kleurtjes waardoor we meteen lekker gekleurd waren. We hebben een mooi feestje gevierd in de Palmentuin en later op het Onafhankelijkheidsplein, waar DJ Chuckie nog kwam optreden.
Na een mooi feestje zijn we niet té laat naar huis gegaan omdat we de volgende dag op trip zouden gaan. Gelukkig wilde een lieve taxichauffeur ons thuis brengen nadat we hem hadden overtuigd dat we echt niet zó vies waren als we eruit zagen. Thuis meteen onder de douche gestapt om ons schoon te schrobben, wat niet echt lukte. Dat werd dus een gekleurde trip!

Zaterdag was het dan eindelijk zover! We gingen naar Dantabai en Lobi Lafu. 8:00 uur zijn we vertrokken en na een ritje van zo'n 4 uur kwamen we aan bij het dorpje Dantabai. We waren samen met Ellen, Dorianne en nog 3 vrienden van Elman, die de trip georganiseerd had. Eenmaal aangekomen hebben we onze 'jungle outfit' aangetrokken (lange broek en dichte schoenen) en zijn we op pad gegaan. We zijn een stuk door de jungle gelopen waar we veel mooie dingen hebben gezien. Na deze jungletocht kwamen we aan bij het dorpje Lobi Lafu, wat 'liefde lacht' betekent. Hier zijn we op de zip-line geweest. Dit was een parcours in de bomen waarbij je d.m.v. een kabelbaan van de ene boom naar de andere sjoefde. Ik moest even over mijn hoogtevrees heen, maar dit ging best goed en al snel 'sjoefde' ik moeiteloos over de kabelbaan door de jungle en over de rivier. Het was echt een super leuke en mooie ervaring! Jammer genoeg stonden we 'al snel' op de grond, maar ja als je plezier hebt kan iets niet lang genoeg duren. Hierna mochten we nog op de swing. Dit was een lang touw dat aan een boom vastgeknoopt was. Je moest een trapje op klimmen en bovenop het platform maakte hij ons goed vast aan onze uitrusting. Ik moest toch wel even slikken en toen ik eindelijk genoeg moed had verzameld sprong ik er vanaf. Een hele harde gil en een dikke adrenalinekick later zweefde ik net als Tarzan aan een soort liaan. Wauw, wat was dat gaaf zeg! Na deze leuke ervaring heeft hij nog even zijn 'huisdier' Sebastiaan laten zien. Dit was een vogelspin.. gatverdamme brrr gelukkig zat dat beest ver weg in een boom. Maar het idee dat we tussen de bomen door hebben gesjoefd waar dus van die Sebastiaans zitten geeft mij wel de kriebels! Na deze griezel hebben we het mooie dorpje Lobi Lafu verlaten en zijn we door de jungle teruggelopen naar Dantabai. Hier hebben we lekker bij de rivier gezeten terwijl ons maaltje werd bereid door de mannen. Zoals het dus hoort haha! Na een leuke avond met kaartspelletjes en aardig wat Borgoe zijn we gaan slapen. De volgende dag zouden we eigenlijk gaan raften, maar helaas was de boot kapot gegaan. We zijn als alternatief in een bootje naar een dorpje een uur verderop gevaren. Helaas regende het op de heenweg waardoor we helemaal doorweekt aankwamen, maar ach we hebben erom kunnen lachen. In het dorpje hebben we wat rondgelopen en met een paar oudere Nederlanders gepraat die lekker van hun pensioen aan het genieten waren in Suriname. Gelukkig scheen op de terugweg de zon waardoor we beter van de omgeving konden genieten. 's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten. De kookkunsten van de mannen waren erg goed! Daarna was het jammer genoeg alweer tijd om terug te gaan naar de stad. Maar het was echt een top weekend!

Er ligt weer een nieuwe stageweek op ons te wachten en natuurlijk hebben we alweer veel nieuwe plannen. Zo gaan we vanavond lekker uit eten met Kimberley en Eric die hier ook voor een paar weken in Suriname zijn. Donderdag willen we weer gaan stappen en vrijdag naar White Beach om te zwemmen en ons bruine kleurtje verder te ontwikkelen. Het eerste weekend van April staat onze volgende trip op de plannen. We gaan dan naar de Raleighvallen en de Voltzberg.

Dikke brasa van mij xxxx

• 10 Maart 2015 - 16:46

Lara:

Ooooooh Sam wat een leuk verhaal, het leest goed weg :D ik ben jaloers op jullie meisjes!

• 10 Maart 2015 - 18:30

Nancy Regeer:

Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven!! Wij zijn zo trots op je hoe je het allemaal doet en zo
    geniet van dit enorme avontuur.
    Fijne week weer en tot het volgende verslag.

Dikke kus pa en ma

• 10 Maart 2015 - 19:01

Margot:

Haha klinkt weer super Sam! En dat feest meemaken daar lijkt me ook heel leuk!:)
    Gelukkig heb je op stage ook helemaal je plek gevonden!
    & jullie gaan nog een hoop leuke dingen doen zo te horen! Heel veel plezier samen en geniet ervan!
    XXXX

• 10 Maart 2015 - 19:31

Kimberley:

Leuk weer hoor! Prachtig land he! We zien jullie vanavond voor nog meer verhalen! X

• 11 Maart 2015 - 08:31

Oma En Opa Naarden:

Nou dat is weer een avontuur geweest zeg. Inmiddels spreken jullie zoveel Surinaams , dat als julie terug in Nederland , je denk ik behoorlijk moet omschakelen. Maar wat een leuk avontuur weer zeg !
    Nou fantastisch weer geschreven en wij zijn trots op jullie.

Veel plezier nog !

Opi en Omi ( dat is Sam taal ,ha,ha )

• 11 Maart 2015 - 20:08

Carla:

Hoi Samantha wat een super leuk verslag heb jij weer geschreven en als ik de foto's er bij zie dan is het wel echt genieten voor jou.
    Alleen die vogelspin die wil je toch niet als huisdier hebben!!!!

Liefs
    Carla